Ei-kenenkään tehtäviin keskittynyt Uudenmaan Sairasautokeskus aloitti toimintansa yhdeksän kuukautta sitten. Siitä lähtien jokainen kuukausi on ollut edellistä kiireisempi. Äskettäin yritys osti Korsisaaren Ensihoito Oy:n liiketoiminnan ja sopimuksen Hus -siirtokuljetuksista Hyks -alueella.
Viisi ensihoidossa ja potilaskuljetuksessa kokenutta henkilöä perusti syyskuussa 2020 Uudenmaan Sairasautokeskuksen. Heidän tavoitteenaan oli poimia Uudenmaan alueen tehtävistä ne, jotka eivät kuulu kenellekään, mutta jotka jonkun kuitenkin pitää hoitaa.
Sellaisia asiakkaita ovat muun muassa kaupungeissa itsekseen asuvat ikäihmiset, jotka haluavat kuljetuksen tutkimuksiin, mutta jotka eivät täytä ensihoitopalvelun kriteerejä, eivätkä voi liikkua tutkimuksiin taksilla. Sellaisia ovat myös yksityisten hoivakotien asukkaat, jotka eivät kuulu sairaanhoitopiirin kiireettömistä potilaskuljetuksista tekemän sopimuksen piiriin. Sairasautokeskuksen Ari Vatasen mukaan edellä mainitun kaltaisia asiakkaita on jo pelkästään Helsingissä paljon.
Arvio osui nappiin
Vatasen ja kumppanien arvio markkinaraosta oli täsmälleen oikea. ”Jokainen kuukausi on ollut edellistä parempi, ja me yrittäjät olemme tehneet todella pitkää päivää”, Vatanen kertoo. Matkan varrella yritys on myös tehnyt sopimuksen AddSecure -turvapalvelun kanssa, jonka turva-auttajat tilaavat Sairasautokeskuksen yksikön asiakkailleen, kun he tarvitsevat kiireetöntä sairaankuljetusta. Sopimuksen mukaisesti Sairasautokeskus tukee AddSecurea, jos sen oma palvelu ruuhkautuu.
Hyvää palautetta
”Olemme tehneet paljon suoramarkkinointia ja hankkineet asiakkaita. Olemme kertoneet hoivakodeissa ja kotihoidoille palvelustamme, jotka soittavat jo suoraan meille. Olemme saaneet palvelustamme hyvää palautetta, sillä emme mene näille keikoille raamit kaulassa”, Vatanen sanoo. hänen mukaansa ystävällinen ja kollegiaalinen palvelu kuuluu Sairasautokeskuksen tavaramerkkeihin.
Yritys kasvoi
Kesäkuun 2021 alussa Sairasautokeskus osti Korsisaaren Ensihoito Oy:n liiketoiminnan ja siihen kuuluvan Hus:n sopimuksen kiireettömistä potilaskuljetuksista. Kaupan yhteydessä yritys sai kaksi työntekijää ja yhden ambulanssin, joka operoi arkipäivisin. Alun alkaen Sairasautokeskuksella oli jo yksi 24/7 – ja yksi arkiauto. ”24/7-auto rullaa koko ajan, töitä tehdään 12 tunnin työvuoroissa.” Viiden omistajan lisäksi yrityksessä on kaksi vakituista työntekijää. Keikkalaisia on kertynyt parikymmentä, joista kaksi tekevät täyttä listaa. Heidät on määrä vakinaistaa pikapuoliin.
Viranomaisilla on parhaillaan käsittelyssä lupahakemus, jolla Sairasautokeskus anoo lupaa kahdelle uudelle yksikölle. Ne ovat jo valmiina tallissa, joka sekin on päivittynyt jo kertaalleen isompaan. Sairasautokeskus osallistui harjoitusmielessä Espoon D-tehtävien kilpailutukseen. ”Tiesimme, että meidät liputetaan sivuun heti alussa referenssin puutteen vuoksi, mutta se oli hyvää oppia”, Vatanen sanoo.
Hyvä henki
Yrityksen viisi omistajaa puhaltavat hyvin yhteen hiileen. Isot linjat sovitaan ongelmitta mutta pikkuasioista saatetaan vääntää peistä. ”Olemme väitelleet muun muassa aseman sisustuksesta”, Vatanen naureskelee. Hän itse pitäisi enemmän retrohenkisestä värimaailmasta, mutta kaikkien silmää se ei miellytä. ”Meitä on viisi. Jos tulee pattitilanne, äänestämme kättä nostamalla. Siinä tulee välillä voitto ja välillä tappio.” Asioihin sadaan helposti ratkaisu, eikä niitä jäädä märehtimään pitkiksi ajoiksi.
TEKSTI JA KUVA MARKO PARTANEN
Lue myös ”Sairasautokeskus hoitaa ei-kenenkään keikat” -juttu.