Ikaalisten Ambulanssipalvelun toimitusjohtaja Jali Smolander luonnehtii yrityksen yksiköitä maalaisambulansseiksi. Yritys hoitaa perustehtävänsä kunnolla ja huolehtii henkilöstöstään, joka pysyy ja kiittää.
Arto Kauppila ja Jali Smolander ostivat Ikaalisten Ambulanssipalvelu Oy:n vuonna 1999. ”Teimme heti alkuun voimakkaan kehitysharppauksen, jossa satsasimme lääkehoitoon ja hoitoprosesseihin”, toimitusjohtaja Smolander sanoo. Hänen ja Kauppilan yrityskumppaniksi tuli myöhemmän yrityskaupan yhteydessä Jere Suominen.
Nykyään yrityksellä on kaksi sopimuksen mukaista hoitotason ambulanssia Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa sekä niille omin yksikkötunnuksin teipatut vara-autot. ”Vara-autot ovat varusteltuja. Ajatuksemme on se, että kun vara-ajoneuvoa tarvitaan, se saadaan käyttöön 15 minuutissa”, Smolander sanoo.
Hän luonnehtii Ikaalisten ja Hämeenkyrön autoja maalaisambulansseiksi. Ikaalisten ambulanssilla ajetaan 1000 – 1300 tehtävää ja Hämeenkyrösssä tehtäviä kertyy 1300 – 1700 per vuosi. Jotta maalaisambulanssin ylläpitäminen olisi perusteltua meidän kaltaisessa infrassa, sillä tulisi olla 2 – 4 tehtävää päivässä. ”Päiväaikaan tehtävämme kestävät noin tunnin, yöllä kaksi tuntia ei riitä. Jos tehtäviä alkaa kertyä paljon enemmän, ensihoitoalueen valmius kärsii, johtuen yhdestä ensihoitoyksiköstä asemapaikkakuntaa kohti”, Smolander laskeskelee.
Ikaalisten Ambulanssipalvelu on vähenevien ambulanssiyritysten joukossa yksi, joka on pitänyt pintansa. Smolander sanookin, että sairaanhoitopiireistä heidän toimialueellaan Pirkaanmaalla sekä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on yrityksillä vielä jonkin verran jalansijaa. Smolander arvioi, että Ikaalisten Ambulanssipalvelu on säilyttänyt toimintansa keskittymällä tiukasti ja vastuullisesti perustehtäväänsä. Hän kiittelee myös hyvää ja sitoutunutta henkilöstöään.
Ensihoitaja Markus Syrjälä on työskennellyt Ikaalisen Ambulanssipalvelussa 13 vuotta. ”Meillä on tiivis työporukka, jossa vaihtuvuus on tosi pientä. Tämä on hyvä työpaikka, jossa on hyvä työporukka. Voin tuoda ideoita ja minua kuunnellaan. Yritys myös huolehtii henkilöstöstään. Opiskelut järjestetään työvuorosuunnittelun avulla ja saamme liikuntaseteleitä sekä kiropraktikkokäyntejä yrityksen piikkiin.”
Syrjälä kokee, että yrittäjien ja henkilöstön vuoropuhelu toimii. Yrittäjistä jokainen työskentelee myös kentällä. ”Työvuorossa he ottavat työkaverin roolin ja ovat esimiehiä silloin kun pitää”, Syrjälä sanoo.
Lue Ikaalisten Ambulanssipalvelusta lisää Systolen huhtikuun 2/2021 numerosta.
TEKSTI MARKO PARTANEN
KUVA IKAALISTEN AMBULANSSIPALVELU OY