FinnHEMS 10 on kiitollinen keikoillaan laskeutumisen ja nousun yhteydessä saamastaan avusta. Ne ovat ilmailussa kriittisimmät hetket.

”Omalla toiminta-alueellamme olemme poikkeuksellisen hyvissä olosuhteissa, sillä käytännössä meillä on aina pelastusyksikkö alasottajana ja kuljettamassa meitä laskupaikalta potilaan luokse”, FinnHEMS 10:n lääkäri Susanne Ångerman sanoo.
Pelastusyksikkö kuuluu alueesta riippuen ensihoidon hälytysvasteeseen korkeintaan vain muutamassa hälytyskoodissa. Vasteeseen kuulumattomille keikoille FinnHEMS 10 voi kuitenkin pyytää pelastusyksikön koska tahansa ja yhteistyö toimii erinomaisesti.

 

Kriittiset hetket

Nousut ja laskeutumiset ovat ilmailun kriittisimmät hetket, lentäjä Jouni Romppanen sanoo. Kun kopteri laskeutuu tehtäväpaikalle, sen koko kolmihenkinen miehistö tähystää. ”Laskeutuessamme, viimeisen minuutin ajan, toivomme, että puheryhmä on varattu alasottavan yksikön ja kopterin väliseen kommunikointiin. Se on turvallisuutemme kannalta tärkeää”, Ångerman sanoo.
Laskun aikana lääkäri voikin pyytää ensihoitoyksikköä pitämään tauon potilaan hoitoon liittyvässä viestinnässä.

Norjassa kopteri laskeutui voimalinjalle. Maassa oleva poliisi yritti varoittaa, mutta radioyhteyttä kopteriin ei ollut. ”Meilläkin on ollut tilanteita, joissa olemme saaneet yhteyden pelastusyksikön esimieheen mutta ei siihen henkilöön, joka on lähetetty varsinaisesti avustamaan laskeutumista”, HEMS-pelastaja Simo Ahti sanoo. Jotta laskupaikalla voidaan varoittaa vaarasta, on sieltä oltava radioyhteys kopteriin.

 

Vaarasta ilmoitettava

Kopteriin tulee ilmoittaa kaikesta poikkeavasta, kuten laskupaikalla olevista rakenteista, poikkeavista muodoista, voimalinjoista tai vaikkapa maasta ilmaan nousseesta muovipussista. Pellolla tai heinikossa voi olla kaavoitusmerkkejä, jotka saattavat rikkoa kopterin pohjassa olevat polttoainesäiliöt.  ”Kerran laskeuduimme koulun pihalle, jossa oli tolppiin asennetut koripallokorit. Toinen tolpista jäi laskeutuessa kasvillisuuden katveeseen, eikä kukaan meistä nähnyt sitä. Osuma siihen olisi voinut olla kohtalokas”, Ahti sanoo.
Pölyävät kentät tai hiekkakentät ovat kopterin kannalta huonoja. Hiekka syö moottoreita ja niitä joudutaan huoltamaan tiheämpään. Pahimmassa tapauksessa hiekkapölyssä voidaan myös menettää kopterin hallinta.

 

Nurmelle tai asfaltille

”Paras laskeutumispaikka on yleensä tasainen nurmikenttä ja sitten asfaltti. Asfaltilla on kuitenkin vaarana, että jostain kuvaan ilmestyy auto”, Ahti sanoo.Chilessä 2014 paloauto ajoi tielle laskeutuneen kopterin pyöriviin lapoihin. ”Aina kopteria ei nähdä tai ei ymmärretä kuinka lähelle sitä voi ajaa. Tämän vuoksi pohdimme tarkasti, ennen kuin valitsemme laskupaikaksi tien”, Ångerman sanoo.

 

Alasottajasta on hyötyä

 Alasottajasta eli kopterin laskeutumispaikan osoittajasta on edelleenkin hyötyä. Erityisesti talvella, kun lumi pöllyää, on alustaa vaikea hahmottaa. ”Alasottajan ei tarvitse tehdä tai näyttää mitään mutta hänen täytyy pysyä paikoillaan. Jos hän liikkuu, kopteri liikkuu perässä”, Ahti sanoo.
Voimakkaan ilmavirran vuoksi alasottajan kannattaa laittaa takki kunnolla kiinni ja suojalasit tai kypärän visiiri silmille. Yhtälailla kopterin laskeutumista auttavat lumihankeen tallotut jalanjäljet tai vaikkapa tieliikenneonnettomuuksissa käytettävät maahan asetettavat vilkkuvalot. Kopterin ohjaamoon ei kuitenkaan saa osoittaa millään valolla.

 

Lähtökin syytä varmistaa

Apua tarvitaan myös, kun kopteri lähtee. Tällöinkin radioita pidetään hiljaisina siltä varalta, että vaarasta pitää ilmoittaa. Kopteri nousee ensin suoraan ylös ja kun se aloittaa matkalennon, voidaan lähdön varmistaminen lopettaa. Varmistamisen purkamisesta voidaan sopia myös radiossa.

INFO
Avusta kopteria

– Jätä hälytysvalot aina päälle, sammuta ne vain pyydettäessä.
–  Ehdota aina jotakin laskupaikkaa, vaikka lentäjä lopulta siitä päättääkin.
– Valitse pölyämätön ja tasainen laskupaikka.
– Päivällä alan tulee olla 25m*25m, yöllä 50m*50m.
– Varmista, ettei paikan poikki kulje johtoja.
– Anna infoa reunoilla olevista asioista.
– Ilmoita laskeutumispaikan osoite tai koordinaatit, varsinkin, jos se on eri kuin missä yksikkö on.
– Alasottajalla ja kopterilla on oltava häiriötön yhteys, esimerkiksi EVY-puheryhmässä.
– Jos jokin asia huolestuttaa tai epäilyttää, kerro se ääneen.

 

TEKSTI JA KUVA MARKO PARTANEN