Ensihoitotiimi päivysti moottorikelkoilla ajettavan snowcrossin SM-kisoissa Parikkalassa. Kilpailijan käyttämien suojavarusteiden riisuminen onnettomuustilanteessa vaatii perehtyneisyyttä, sanoo kelkkailua harrastava ensihoitaja Petri Putkinen.
Moottorikelkat möyrysivät Simpelejärven maisemissa Parikkalassa, kun paikalla käytiin snowcrossin SM-kisat. Kahden päivänä ajettiin 14 luokkaa noin 220 kilpailijan voimin, heistä nuorimmat olivat vain 5-vuotiaita.
Järjestävään Kärkikuntien moottorikelkkakerhoon kuuluva ensihoitaja Petri Putkinen hankki paikalle ensihoitovalmiuden. ”Jos ensihoitotiimin olisi hankkinut joltakin yritykseltä, olisi hinta karannut pienelle kerholle mahdottomaksi”, Putkinen sanoo.
Kerho vuokrasi ambulanssin LAB-ammattikorkeakoulusta ja sai Putkisen lisäksi ensihoitovahvuuteensa lääkärin ja toisen ensihoitajan. Ensihoitotiimin lisäksi paikalla päivysti Särkisalmen vpk, jolla on käytössään telamönkijä ja ahkio. Sillä evakuoidaan radalla loukkaantuneet kuljettajat.
Suojukset vaativat osaamista
Kilpailijoilta vaaditaan hyvät henkilökohtaiset suojat. Niihin kuuluvat kypärä, rinta- ja selkäpanssari sekä niskatuki. Suojusten riisuminen onnettomuustilanteessa vaatii ensihoitotiimiltä perehtyneisyyttä. ”Suojukset on osattava riisua oikein, ettemme aiheuta loukkaantuneelle lisävahinkoa. Suojissa on pikalukkoja, joilla varusteet voidaan irrottaa niitä rikkomatta. Eri merkkiset suojat poikkeavat hieman toisistaan ja pikalukot löytyvät niistä hieman eri paikoista. Toisinaan kuljettajat pystyvät myös neuvomaan suojusten avaamisessa”, Putkinen sanoo.
Onnettomuuksia sattuu
Snowcross-kilpailuissa on tyypillistä, että onnettomuuksia sattuu. ”Kilpailupäivän aikana keskimäärin yksi kuljettaja viedään ambulanssilla sairaalaan.” Parikkalassakin tämä keskiarvo täyttyi, kun ensimmäinen kilpailupäivä oli käyty. Lisäksi pari, kolme kilpailijaa lähti päivystyskäynnille omin kyydein.
Kilpailussa päivystävä ambulanssi ei poistu tapahtumapaikalta, vaan kuljetusta varten yksikkö hälytetään hätäkeskuksen kautta. ”Me teimme kilpailupaikalla ensiarvion ja aloitimme hoidon”, Putkinen sanoo.
Raajavammoja
Moottorikelkat painavat 200-250 kiloa ja saavuttavat radalla 60-70 km/t -nopeuden. Kilpailun loppua kohti kuljettajan käsivoimat voivat alkaa huveta, jolloin käy helposti niin, ettei pysty enää hallitsemaan kelkkaa ja ilmalento alkaa. ”Kun kelkka lähtee käsistä, se jatkaa tuosta vauhdista matkaansa vielä pitkästi. Ja jos kuljettaja jää kelkan alle, syntyy helpommin vammoja.” Tyypillisesti snowcrossissa itsensä loukannut kuljettaja saa raajavamman.
Teksti Marko Partanen
Kuvat Dimitri Lisitsyn